Rabu, 01 April 2015

PERBEDAAN TENTARA THOGUT & TENTARA ALLAH

KEUTAMAAN JIHAD DI JALAN ALLAH سبحانه و تعلى, DAN ANCAMAN BAGI SIAPA SAJA YANG LARI MENINGGALKAN-NYA 1. Jihad di jalan Allah adalah amalan yang tertinggi martabatnya dalam Islam. Rasulullah Saw bersabda kepada Muadz bin Jabal ra : أَلاَ أُخْبِرُكَ بِرَأْسِ الأَمْرِ كُلِّهِ وَعَمُودِهِ وَذِرْوَةِ سَنَامِهِ ؟ قُلْتُ : بَلَى يَا رَسُولَ الله قَالَ : رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلاَمُ ، وَعَمُودُهُ الصَّلاَةُ ، وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ الجِهَادُ Sukakah aku khabarkan kepada engkau kepala segala urusan, tiangnya dan puncak ketinggiannya?” Saya (Muadz) berkata: “Pastilah wahai Rasulullah!” Jawab Rasulullah: “Kepala urusan adalah Islam, tiangnya adalah shalat dan puncak ketinggiannya adalah Jihad.” (Sahih Sunan al-Tirmizi – no: 2616) Dalam sebuah hadis yang lain diriwayatkan bahawa Rasulullah Saw bersabda: رَأْسُ هَذَا الأَمْرِ الإِسْلاَمُ، وَمَنْ أَسْلَمَ سَلِمَ، وَعَمُودُهُ الصَّلاَةُ، وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ اْلجِهَادُ، لاَ يَنَالُهُ إِلاَّ أَفْضَلُهُمْ Kepala urusan ini adalah Islam dan sesiapa yang memeluk Islam maka dia akan selamat, dan tiangnya adalah shalat dan puncaknya ketinggiannya adalah Jihad, tidaklah (sesiapa) mencapainya kecuali yang paling utama.” (Majma al-Zawa‘id (Bughyat al-Ra’id fi tahqiq Majma az-Zawa‘id) – no: 2167.) Kedua-dua hadis di atas jelas menerangkan puncak ketinggian Jihad dalam Islam. Ia juga adalah satu amalan yang menjanjikan kemuliaan kepada hamba yang mengamalkannya. Dengan Jihad Islam dan umatnya akan menjadi tinggi lagi mulia di hadapan seluruh umat yang lain di bumi ini sedangkan tanpa Jihad Islam dan umatnya akan menjadi hina lagi diperlecehkan 2. Jihad di jalan Allah adalah jalan utama bagi tegaknya Daulah Islamiyah, dan Allah menolong para Mujahidin dan menghinakan orang-orang kafir. Allah Tabaraka wa Ta‘ala berfirman: “Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah agama itu semata-mata untuk Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.” (QS. al-Baqarah 2: 193) Mengapakah kamu tidak memerangi orang-orang yang merusak sumpah (janjinya), Padahal mereka telah keras kemauannya untuk mengusir Rasul dan merekalah yang pertama mulai memerangi kamu?. Mengapakah kamu takut kepada mereka Padahal Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti, jika kamu benar-benar orang yang beriman. Perangilah mereka, niscaya Allah akan menghancurkan mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman. Dan menghilangkan panas hati orang-orang mukmin. dan Allah menerima taubat orang yang dikehendakiNya. Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (QS. At Taubah 9: 13-15) 3. Jihad di jalan Allah menjamin seseorang itu Syurga, diampun segala dosa dan diberi kemenangan Dunia dan Akhirat. Allah berfirman : Wahai orang-orang yang beriman! Maukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab siksa yang sangat pedih? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjihad membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan iman dan jihad itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman sorga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, serta tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga “And”. Itulah kemenangan yang besar. Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.” (QS. al-Shaff 61: 10-13) Rasulullah Saw bersabda : انْتَدَبَ اللهُ لِمَنْ خَرَجَ فِي سَبِيلِهِ لاَ يُخْرِجُهُ إِلاَّ إِيمَانٌ بِي وَتَصْدِيقٌ بِرُسُلِي أَنْ أُرْجِعَهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ أَوْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَلَوْ لاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي مَا قَعَدْتُ خَلْفَ سَرِيَّةٍ وَلَوَدِدْتُ أَنِّي أُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللهِ ثُمَّ أُحْيَا ثُمَّ أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْيَا ثُمَّ أُقْتَلُ Allah menjamin bagi orang yang keluar di jalan Allah (fi sabilillah), (di mana) tidak dia keluar melainkan kerana iman kepada-Nya dan membenarkan Rasul-Nya, bahawasanya Dia akan mengembalikannya (kerumahnya) dengan mendapat pahala dari Allah atau membawa harta rampasan perang atau Dia memasukkannya ke dalam Syurga. Dan jika tidak memberatkan umaku, niscaya aku tidak akan ketinggalan menyertai ekspedisi perang. Sesungguhnya aku sangat ingin terbunuh di jalan Allah lalu dihidupkan lagi kemudian terbunuh dan dihidupkan lagi lalu terbunuh lagi.” (HR. Sahih al-Bukhari – no: 36) Rasulullah Saw bersabda selanjutnya : إِنَّ فِي الْجَنَّةِ مِائَةَ دَرَجَةٍ أَعَدَّهَا اللهُ لِلْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللهِ ؛ مَا بَيْنَ الدَّرَجَتَيْنِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَاْلأَرْضِ Sesungguhnya di dalam Jannah ada seratus derajat, Allah menjanjikannya bagi orang yang berjihad di jalan Allah. Jaraknya di antara dua derajat itu seperti langit dan bumi.” (HR Bukhari – no: 2581) Imam at-Tirmidzi menafsirkan derajat (tingkatan) dengan 100 tahun. Al-Imam an-Nasa’i menafsirkan derajat dengan 500 tahun. Rasullullah Saw bersabda lagi: مَقَامُ الرَّجُلِ فِي الصَّفِّ فِي سَبِيلِ اللهِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الرَّجُلِ سِتِّينَ سَنَةً . “Posisi (kedudukan) seseorang di dalam barisan perang fie sabilillah lebih utama di sisi Allah daripada Ibadah selama 60 tahun.” (HR ad-Daarimi – no: 2289) Dari Anas bin Malik ra, Rasulullah Saw bersabda: لَغَدْوَةٌ فِي سَبِيلِ اللهِ أَوْ رَوْحَةٌ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا “Seorang berangkat berperang di pagi hari fie sabilillah atau petang hari, lebih baik daripada dunia dan apa yang ada di dalamnya.” (HR Bukhari – no: 2583) Dari Muadz bin Jabal ra, Rasulullah Saw bersabda: مَنْ قَاتَلَ فِي سَبِيلِ اللهِ مِنْ رَجُلٍ مُسْلِمٍ فُوَاقَ نَاقَةٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ . “Siapa yang berperang fie sabilillah sepanjang (selama) waktu memeras susu unta, wajib baginya masuk Jannah.” (HR Tirmidzi – no: 1581) Rasulullah Saw bersabda: مَوْقِفُ سَاعَةٍ فِي سَبِيْلِ اللهِ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ عِنْدَ الْحَجَرِ الأَسْوَدِ . Berdiri sesaat (satu jam) fie sabilillah lebih baik dari pada bangun di malam Lailatul Qadar di sisi Hajar al Aswad.” (HR Ibnu Hibban) 4. Jihad di Jalan Allah adalah amal yang paling utama yang tiada tandingannya. Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah Saw ditanya : مَا يَعْدِلُ الْجِهَادَ فِي سَبِيلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ ؟ قَالَ: لاَ تَسْتَطِيعُونَهُ. قَالَ: فَأَعَادُوا عَلَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا. كُلُّ ذَلِكَ يَقُولُ: لاَ تَسْتَطِيعُونَهُ. وَقَالَ فِي الثَّالِثَةِ: مَثَلُ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللهِ كَمَثَلِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْقَانِتِ بِآيَاتِ اللهِ لاَ يَفْتُرُ مِنْ صِيَامٍ وَلاَ صَلاَةٍ حَتَّى يَرْجِعَ الْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللهِ تَعَالَى Apakah yang dapat menyamai Jihad di jalan Allah ‘Azza wa Jalla ?” Baginda menjawab: “Kamu tidak akan mampu melakukannya.”Pertanyaan itu diulang dua atau tiga kali dan setiap kali pertanyaan. baginda menjawab: “Kamu tidak akan mampu melakukannya.” Pada kali ketiga baginda menjawab: “Perumpamaan seseorang Mujahid di jalan Allah adalah seumpama berpuasa, mendirikan shalat – berdiri membaca ayat-ayat Allah, dia tidak berhenti daripada puasa dan shalat tersebut sehingga kembalinya mujahid di jalan Allah Ta‘ala tersebut.” (HR. Sahih Muslim – no: 1878) Abu Hurairah ra juga melaporkan bahawa salah seorang sahabat Rasulullah Saw berjalan-jalan di satu lembah, ternampak olehnya sebuah mata air yang indah sehingga mengkagumkan dia. Dia berkata Andainya saya mengasingkan diri dari manusia (uzlah) dan tinggal di lembah ini, akan tetapi saya tidak akan melakukannya melainkan setelah meminta izin daripada Rasulullah Saw. Maka hal ini dikhabarkan kepada Rasulullah Saw lalu baginda menjawab: لاَ تَفْعَلْ فَإِنَّ مُقَامَ أَحَدِكُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلاَتِهِ فِي بَيْتِهِ سَبْعِينَ عَامًا. أَلاَ تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللهُ لَكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ الْجَنَّةَ ؟ اغْزُو فِي سَبِيلِ اللهِ مَنْ قَاتَلَ فِي سَبِيلِ اللهِ فَوَاقَ نَاقَةٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ Jangan melakukannya kerana sesungguhnya kedudukan seseorang kamu di (medan Jihad) di jalan Allah adalah lebih utama daripada melakukan shalat dalam rumahnya selama 70 tahun. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunkan bagi kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga ? Berperanglah di jalan Allah, barangsiapa yang berperang di jalan Allah selama tempoh memerah susu unta maka wajib ke atasnya Syurga.” (HR. Sahih Sunan Tirmizi – no: 1650) 5. Amalan Jihad di Jalan Allah dan berada di medan Jihad diberikan ganjaran berlipat ganda. Ganjaran yang diberikan oleh Allah kepada para Mujahid tidak terbatas kepada berperang saja. Apa saja yang berkaitan dan berhubungan dengan Jihad di Jalan Allah akan diberikan ganjaran dan keutamaan yang berlipat kali ganda. Allah berfirman : Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya“ (QS. al-Baqarah 2: 261) Seorang yang mengulurkan bantuan kepada orang-orang yang pergi berjihad di Jalan Allah, dia akan diberikan ganjaran yang berlipat ganda. Bantuan yang diberikan bisa berupa wang, peralatan, makanan dan minuman, pakaian, perobatan, pengangkutan dan berbagai lagi. Khuraim bin Fatik ra berkata, Rasulullah Saw telah menjanjikan: مَنْ أَنْفَقَ نَفَقَةً فِي سَبِيلِ اللهِ كُتِبَتْ لَهُ بِسَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ Sesiapa yang menafkahkan satu perbelanjaan untuk Jihad di Jalan Allah maka ditulis baginya tujuh ratus ganda ganjaran.” (Sahih Sunan al-Tirmizi – no: 1625) 6. Kematian didalam jihad merupakan kematian yang paling Mulia. Allah Swt berfirman : Bagi orang yang mati syahid Allah tidak akan menyia-nyiakan pekerjaan mereka. Allah tunjuki dan perbaiki keadaan mereka, dan Allah masukkan mereka ke dalam Jannah yang telah diperkenalkan-Nya kepada mereka.” (QS Muhammad, 47: 4-6) Dari Anas bin Malik ra, Rasulullah Saw bersabda : مَا أَحَدٌ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ يُحِبُّ أَنْ يَرْجِعَ إِلَى الدُّنْيَا وَلَهُ مَا عَلَى اْلأَرْضِ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ الشَّهِيدُ ؛ يَتَمَنَّى أَنْ يَرْجِعَ إِلَى الدُّنْيَا فَيُقْتَلَ عَشْرَ مَرَّاتٍ لِمَا يَرَى مِنْ الْكَرَامَةِ . وفي رواية : لِمَا يَرَى مِنْ فَضْلِ الشَّهَادَةِ Tidak seorangpun yang telah masuk ke dalam Jannah ini kembali lagi hidup di dunia walaupun ia memiliki kekayaan sedunia melainkan orang-orang yang mati syahid. Maka sesungguhnya ia ingin dikembalikan ke dunia lalu ia terbunuh sebanyak sepuluh kali, karena ia melihat kemuliaan (orang yang mati syahid). Dan dalam satu riwayat, karena melihat keutamaan orang-orang yang syahid. (HR Bukhari – no: 2606) Rasulullah Saw bersabda : وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ ، لَوَدِدْتُ أَنِّي أَغْزُو فِي سَبِيلِ اللهِ فَأُقْتَلُ ، ثُمَّ أَغْزُو فَأُقْتَلُ ثُمَّ أَغْزُو فَأُقْتَلُ Demi Allah yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, sungguh aku ingin berperang fie sabilillah hingga terbunuh, kemudin hidup dan berperang lagi dan terbunuh, kembali berperang dan terbunuh.” (HR Bukhari – no: 35, 2588, 6685, 6686) Miqdam Ibnu Ma’dikariba berkata, bahwasanya Rasulullah Saw bersabda : لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللهِ سِتُّ خِصَالٍ ؛ يُغْفَرُ لَهُ فِي أَوَّلِ دَفْعَةٍ مِنْ دَمِهِ ، وَيَرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ ، وَيُجَارُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَيَأْمَنُ مِنْ الْفَزَعِ الأَكْبَرِ ، وَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْوَقَارِ الْيَاقُوتَةُ مِنْهَا خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا ، وَيُزَوَّجُ اثْنَتَيْنِ وَسَبْعِينَ زَوْجَةً مِنْ الْحُورِ الْعِينِ ، وَيُشَفَّعُ فِي سَبْعِينَ مِنْ أَقَارِبِهِ Bagi orang yang syahid terdapat 6 hal yang akan diterimanya, yaitu: Pertama, Allah memberi ampunan ketika pertama kali bergerak dan akan melihat tempatnya di Jannah. Kedua, selamat dari siksa kubur. Ketiga, selamat dari goncangan hari kiamat. Keempat, akan diberikan kepadanya mahkota kebesaran yang terbuat dari permata Yaqut sebagai tanda kehormatan yang jauh lebih mahal daripada dunia seisinya. Kelima, akan dikawinkan dengan 72 bidadari. Dan keenam, dapat memberi syafa’at kepada 70 keluarganya.”(HR Ahmad – no: 16553, 17115; Tirmidzi – no: 1586; Ibnu Majjah – no: 2789) 7. Medan jihad adalah destinasi perlancongan umat Islam. Abi Umamah ra melaporkan, bahawa seorang lelaki bertanya: يَا رَسُولَ اللهِ ائْذَنْ لِي فِي السِّيَاحَةِ ؟ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ سِيَاحَةَ أُمَّتِي الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ تَعَالَى Wahai Rasulullah ! Izinkan aku untuk pergi melancong.” Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Sesungguhnya perlancongan untuk umat aku adalah Berjihad di Jalan Allah ‘Azza wa Jalla.” (Sahih Sunan Abu Daud – no: 2486) 8. Kematian adalah satu kepastian dan sebaik-baik tempat kematian adalah di medan Jihad di Jalan Allah. Allah Swt berfirman: Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).” (QS. al-Ankabut 29: 57) Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahwa tidak ada kekhawatiran (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.” (QS. Ali ‘Imran 3: 169-170) Imam Muslim bin Hajjaj dalam kitab Sahih-nya telah meriwayatkan sebuah kisah benar tentang seseorang sahabat Rasulullah Saw yang sangat-sangat menginginkan kehidupan yang bahagia di Hari Akhirat, di dalam Syurga Allah. Kisah ini berlaku di saat Perang Badar, apabila Rasulullah memberi perintah kepada tentera Islam untuk maju ke barisan terdepan : قُومُوا إِلَى جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالأَرْضُ. قَالَ: يَقُولُ عُمَيْرُ بْنُ الْحُمَامِ الأَنْصَارِيُّ: يَا رَسُولَ اللهِ جَنَّةٌ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالأَرْضُ ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: بَخٍ بَخٍ ! فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا يَحْمِلُكَ عَلَى قَوْلِكَ بَخٍ بَخٍ ؟ قَالَ: لاَ, وَاللهِ يَا رَسُولَ اللهِ إِلاَّ رَجَاءَةَ أَنْ أَكُونَ مِنْ أَهْلِهَا ؟ قَالَ: فَإِنَّكَ مِنْ أَهْلِهَا. فَأَخْرَجَ تَمَرَاتٍ مِنْ قَرَنِهِ فَجَعَلَ يَأْكُلُ مِنْهُنَّ ثُمَّ قَالَ: لَئِنْ أَنَا حَيِيتُ حَتَّى آكُلَ تَمَرَاتِي هَذِهِ إِنَّهَا لَحَيَاةٌ طَوِيلَةٌ. قَالَ فَرَمَى بِمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ التَّمْرِ ثُمَّ قَاتَلَهُمْ حَتَّى قُتِلَ Bangkitlah ke arah Syurga yang seluas langit dan bumi !” Berkata ‘Umair bin al-Hammam al-Ansari: “Wahai Rasulullah ! Syurga yang seluas langit dan bumi ? ”Baginda menjawab : Ya Berkata Umair: “ Bakhin! bakhin! Beruntunglah ! Beruntunglah !” Bersabda baginda: “Mengapa engkau berkata Bakhin ! bakhin ! Beruntunglah ! Beruntunglah ! ?” Berkata Umair: “Tidak mengapa, Demi Allah wahai Rasulullah, aku hanya ingin menjadi salah seorang daripada penghuninya.” Rasulullah bersabda: Maka sesungguhnya engkau termasuk ahlinya.” Lalu Umair mengeluarkan beberapa biji kurma dari tempat simpanan dan memakannya, kemudian berkata: “Jika saja aku hidup untuk makan kurma ini pasti ia adalah kehidupan yang lama.”Maka dibuangnya kurma tersebut kemudian terus ke medan peperangan sehinggalah dia terbunuh.” (HR. Sahih Muslim – no: 1901) Demikianlah kesungguhan seseorang untuk mengejar Syurga Allah yang seluas langit dan bumi, memakan beberapa biji kurma terasa sebagai satu tempo waktu yang amat lama dan panjang untuk disia-siakan. 9. Medan Jihad adalah tempat menyaksikan mukjizat Allah SWT. Lazimnya mukjizat Allah hanya dikurniakan kepada para Rasul-Nya dan hanya dapat disaksikan oleh umat yang hidup sezaman dengan Rasul tersebut. Namun ada segolongan lagi umat yang layak untuk melihat mukjizat-mukjizat Allah, yaitu mereka yang turun ke medan Jihad memerangi kaum kufar demi menegakkan kalimah Allah. Mukjizat Allah adalah segala keistimewaan dan keajaiban yang berlaku di luar kebiasaan kehidupan. Salah satu daripada kemukjizatan ini adalah sebagaimana khabar Allah ‘Azza wa Jala: Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allahlah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah-lah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan kemenangan yang baik. Sesungguhnya Allah Maha mendengar lagi Maha mengetahui.” (QS. al-Anfal 8: 17) Dalam peristiwa perang Badar, diterangkan bahawa apabila para Mujahid mengayun pedang ke arah musuh, banyak tentera musuh yang gugur sekalipun mereka itu berada di luar jarak jangkaun pedang. Apabila tentera Muslim melempar tombak dan panah, banyak tentera musuh yang gugur sekalipun yang dilempar hanyalah satu tombak atau satu anak panah. Kerana itu para Mujahid yang sedikit berjaya mengalahkan tentera kafir banyak jumlahnya. Semua kemukjizatan ini adalah kerana bantuan Allah kepada orang-orang yang membantu agama-Nya, sebagaimana janji Allah: Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” (QS. Muhammad 47: 7) Bantuan Allah boleh wujud dalam perbagai cara yang sukar digambarkan dengan perkataan. Akan tetapi Allah Ta‘ala telah sedia mengkhabarkan sebahagian daripadanya di dalam al-Qur’an. Antaranya diturunkan pasukan tentera daripada kalangan malaikat: Sesungguhnya Aku (Allah) akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut.” (QS. Al-Anfal 8: 9) Bahkan jika kamu bersabar dan bertaqwa, dan mereka (musuh) datang menyerang kamu dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kamu dengan lima ribu malaikat yang bertanda. Dan Allah tidak menjadikan bantuan tentera malaikat itu melainkan kerana memberi khabar gembira kepada kamu, dan supaya kamu tenteram dengan bantuan itu. Dan (ingatlah bahwa) pertolongan yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (QS. Ali ‘Imran 3: 125-126) Ancaman terhadap Orang-orang yang Meninggalkan Jihad Kaum Muslimin yang mengabaikan dan tidak memperdulikan jihad dan tidak mengadakan persiapan untuk berjihad, maka mereka akan menerima sangsi. Antara lain: 1. Mereka akan disiksa dengan adzab yang pedih. Firman Allah Swt: “Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu: “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal keni’matan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit. Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (QS at‑Taubah, 9: 38‑39) 2. Mereka akan ditimpa kehinaan yang sangat parah, dan kehinaan itu tidak akan hilang sehingga mereka kembali berjihad. Dari Ibnu Umar ra berkata, Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda : إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ ، وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ ، وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ ، وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ ، سَلَّطَ اللهُ عَلَيْكُمْ ذُلاًّ لاَ يَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ Bila kamu berjual‑beli dengan ‘inah (dengan cara riba dan penipuan), mengikuti ekor‑ekor sapi, menyukai bercocok tanam, dan kamu meninggalkan jihad, Allah akan menimpakan kehinaan ke atas kamu yang tidak akan dicabut sehingga kamu kembali kepada agamamu.” (HR Ahmad – no: 4765, 5304; Abu Dawud 3003) 3. Mereka akan ditimpa dedngan azab yang merata dimana-mana dan kehinaan yang parah. Abu Bakar as-Shiddiq ra berkata: أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّيْ سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ e عَامُ أَوَّل فِيْ هَذَا الشَّهْرِ عَلَى هَذَا الْمِنْبَرِ وَهُوَ يَقُوْلُ : مَا تَرَكَ قَوْمٌ الْجِهَادَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ إِلاَّ أَذَلَّهُمُ اللهُ وَمَا تَرَكَ قَوْمٌ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوْفِ وَالنَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ إِلاَّ عَمَّهُمُ اللهُ بِعِقَابٍ Wahai manusia sesungguhnya pada tahun pertama di dalam bulan seperti bulan ini aku telah mendengar Rasulullah berbicara di atas mimbar: Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad fie sabilillah melainkan Allah hinakan mereka, dan tidaklah suatu kaum meninggalkan amar ma’ruf dan nahi munkar melainkan Allah ratakan azab atas mereka.” (HR Said bin Mansur di dalam Syifaa’ ash Shuduur) 4. Allah akan menimpakan kefakiran kepada suatu kaum yang meninggalkan jihad. Dari Mujalid, dari Sya’bi ia berkata: لَمَّا بويع أَبُوْ بَكْرٍ الصِّدِّيْق صَعَدَ الْمِنْبَرَ فَذَكَرَ الْحَدِيْثَ وَقَالَ فِيْهِ : لاَ يَدَعُ قَوْمٌ الْجِهَادَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ إِلاَّ ضَرَبَهُمُ الله بِالْفَقْرِ Ketika Abu Bakar as‑Shiddiq naik mimbar, beliau menyebutkan hadits dan di dalam hadits itu beliau mengatakan: “Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad fie sabilillah, melainkan Allah timpakan kefakiran terhadap mereka.” (HR Ibn ‘Asakir) Kefakiran yang dimaksud bukanlah kefakiran dalam harta benda semata tetapi fakir jiwa, sehingga mereka sangat takut dan khawatir berhadapan dan menentang musuh-musuh Allah ? dan musuh-musuh mereka. Rasulullah Saw menerangkan definisi kaya. لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ . “Bukanlah kaya itu dengan banyakknya harta benda, tetapi kaya yang sebenar adalah jiwa yang kaya.” (HR Bukhari – no: 5965; Muslim – no: 1741) 5. Orang yang mengatakan bahwa sekarang bukanlah zaman jihad, dilaknat oleh Allah, malaikat dan semua manusia. Sabda Rasulullah Saw: لاَ يَزَالُ الْجِهَادُ حُلْوًا خَضِراً مَا قَطرَ الْقَطْرُ مِنَ السَّمَاءِ وَسَيَأْتِيْ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَقُوْلُ فِيْهِ قُرَّاء مِنْهُمْ : لَيْسَ هَذَا بِزَمَانِ جِهَادٍ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَنِعْمَ الزَّمَانُ الْجِهَادُ ، قَالُوا : يَا رَسُوْلَ اللهِ أَو أَحَدٌ يقُوْلُ ذَلِكَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، مَنْ لَعَنَهُ اللهُ وَالْمَلاَئِكَةُ وَالنَّاسُ أَجْمَعُوْنَ Sesungguhnya Rasulullah Saw bersabda: “Jihad itu akan senantiasa manis dan segar selama hujan turun dari langit. Akan datang suatu zaman pada manusia yang pada zaman itu ada ulama di antara mereka yang mengatakan: “Sekarang ini bukan zaman jihad lagi. Sesiapa yang mengalami zaman tersebut, maka sebaik‑baik zaman adalah jihad.” Mereka (para sahabat) berkata: Wahai Rasulullah adakah orang yang berkata macam itu? “Beliau n menjawab: Ya, iaitu orang yang dilaknat oleh Allah, malaikat dan manusia semuanya.” (HR. Said bin Mansur di dalam Syifaa’ ash Shuduur.) Lihat as Sunan al Waaridah fi al Fitan – Abu ‘Amr Utsman bin Sa’iid al Muqri ad Daani 3/751. 6. Orang yang mati sedangkan ia belum pernah berperang dan tidak pernah tergerak hatinya untuk berperang, ia mati pada satu cabang kemunafikan. Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw berabda: مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَغْزُ وَلَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِاْلغَزْوِ مَاتَ عَلَى شُعْبَةٍ مِنَ النِّفَاقِ . Sesiapa yang mati sedangkan belum pernah berperang dan tidak pernah hatinya untuk berperang maka ia mati pada satu cabang kemunaifikan. (HR Muslim – no: 3533; Ahmad – no: 8510;Abu Dawud – no: 2141; Nasa’ie – no: 3046) 7. Orang yang tidak berperang atau tidak membantu perlengkapan orang yang berperang atau tidak menjaga keluarga orang yang berperang dengan baik, ia akan ditimpa kegoncangan sebelum hari kiamat. Dari Abu Umamah, dari Nabi Saw, beliau bersabda: مَنْ لَمْ يَغْزُ أَوْ يُجَهِّزْ غَازِيًا أَوْ يَخْلُفْ غَازِيًا فِي أَهْلِهِ بِخَيْرٍ أَصَابَهُ اللهُ بِقَارِعَةٍ قَالَ يَزِيدُ بْنُ عَبْدِ رَبِّهِ فِي حَدِيثِهِ : قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ Sesiapa yang tidak berperang atau tidak membantu persiapan orang yang berperang, atau tidak menjaga keluarga orang yang berperang dengan baik, niscaya Allah timpakan kepadanya kegoncangan.” Yazid bin Abdu Rabbihi berkata: “Didalam hadith yang diriwayatkannya ada perkataaan “sebelum hari qiamat.” (HR Abu Dawud – no: 2142; Ibnu Majah – no: 2752; ad-Daarimi – no: 2311) Demikian secara ringkas ayat-ayat dan hadits-hadits sohih yang menjelaskan celaan dan acaman bagi orang-orang yang tidak mau berjihad dengan sengaja. Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar. Qs. Al Hujurat-15 اللهم انصر إخواننا المجاهدين في كل مكان _____ امين يا رب العالمين أشهد أن لا اله الا الله وأشهد ان محمد رسول الله

Tidak ada komentar:

Posting Komentar